All Categories
Featured
Table of Contents
— Wageningen Economic Research De Nederlandse vissersvloot is altijd wisselend van omvang en samenstelling geweest. Er zijn jaren geweest dat de vloot groeide (in aantal schepen en/of in capaciteit, dus de grootte van de schepen), maar ook jaren dat de vloot kromp. verkopen auto wat nodig. Economische ontwikkelingen (zoals brandstofprijzen en visprijzen), biologische ontwikkelingen (zoals schommelingen in visbestanden) bepalen de omvang van de vloot
Zo heeft het aantal verleende vergunningen, bijvoorbeeld de Wet Natuurbescherming vergunning, invloed op de vloot. In de eerste tien jaar van deze eeuw kromp de Nederlandse vissersvloot. Vooral in de kottervloot zijn er in het verleden saneringen geweest, want veel bedrijven leden al meerdere jaren verlies - abarth verkopen. Sommige bedrijven hadden te weinig vangstrechten om winst te kunnen maken
Door een zogenoemde ‘warme’ saneringsregelingen werd het voor een maximaal aantal visserijbedrijven ook aantrekkelijk om te stoppen door zich uit te laten kopen door de overheid. verkopen auto wat nodig. Een ‘warme’ sanering is een sanering waarbij bedrijven een financiële vergoeding ontvangen (vaak subsidie) als stimulans om te stoppen en/of ter compensatie van de schade (geen inkomsten meer met een kotter etc.)
In de zomer van 2022 is een nieuwe saneringsregeling voor de kottervloot bekend gemaakt. verkopen auto wat nodig. Hierover lees je meer op deze pagina van de Nederlandse Vissersbond. De laatste jaren blijft het aantal actieve visserijvaartuigen redelijk stabiel rond de 600 vaartuigen. Alleen in de grote zeevisserij is het aantal vaartuigen varend onder Nederlandse vlag aanzienlijk afgenomen: van 14 in 2012 naar 7 in 2019
De kottervloot heeft zich enkele jaren enigszins uitgebreid, maar na de saneringsregeling uit 2022 zal de kottervloot weer gaan krimpen. Aanvoer schol, tong, griet en tarbot vanaf 2003. — Wageningen Economic Research In bovenstaande afbeelding zijn de aanvoer van enkele vissoorten weergegeven, verkregen uit VIRIS (aanvoergewicht). Schol en tong zijn de meest aangevoerde vissoorten van de Nederlandse kottervloot.
Aanvoer van kabeljauw, garnalen en langoustine vanaf 2003. — Wageningen Economic Research In onderstaande afbeelding is de aanvoer van pelagische vis te vinden (verkopen auto wat nodig). De belangrijkste pelagische vissoorten die worden aangevoerd (in % van totaal) zijn haring, blauwe wijting, horsmakreel, makreel en sardine. Aanvoer pelagische sector vanaf 2003. — Wageningen Economic Research De kottervisserij leverde de grootste bijdrage aan de werkgelegenheid
Aantal opvarenden in de visserij vanaf 2012. — Wageningen Economic Research Belangrijker dan de opbrengst is natuurlijk het verschil tussen opbrengst en kosten. Hierbij kijk je hoeveel de kottersector netto, onder de streep, van die opbrengst overhoudt. Economische resultaten van de Nederlandse kottervisserij (voorlopige cijfers × mln. euro) — Wageningen Economic Research Bovenstaande afbeelding toont het economische resultaat van de Nederlandse kottervloot van 2008-2019.
Een ander woord voor nettoresultaat is rentabiliteit. Als een bedrijf winst maakt, is het nettoresultaat positief en spreken economen van een positieve rentabiliteit. verkopen auto wat nodig. De gemaakte winst kan je zien als een soort beloning (rente) op al het geld dat je in een bedrijf hebt geïnvesteerd. Als een bedrijf verlies lijdt, is het nettoresultaat negatief en spreken economen van een negatieve rentabiliteit
Soms is een bedrijf zelfs verliesgevend. In het begin van deze eeuw had de Nederlandse kottervloot te maken met een negatieve rentabiliteit. Simpel gezegd: een gevangen vis kostte meer dan dat hij opleverde. In de tabel is te zien dat het vanaf 2012 financieel beter gaat. Echter, na het economisch topjaar 2016 daalt het nettoresultaat weer sterk.
Vooral het hoge verbruik van brandstof maakt de visserijsector kwetsbaar. Dit is een grote kostenpost - verkopen auto wat nodig. De Nederlandse visserij, met name de boomkorvloot (de bokkers), verbruikt relatief gezien veel brandstof. Nu is dat niet voor niets, want voor een bokker geldt over het algemeen: hoe meer pk’s, hoe hoger de vangst
In onderstaande afbeelding staat het gasolieverbruik en de -kosten. Het totale brandstofverbruik in de kottervisserij is in de afgelopen decennia fors gedaald. Dit is deels te verklaren door een krimp van de actieve kottervloot. Maar ook dankzij innovaties in efficiëntere vistuigen en een lagere brandstofprijs is dit percentage de afgelopen jaren fors gedaald ten opzichte van de jaren daarvoor.
In 1994 werd 369 mln. liter brandstof verbruikt. In 2017 was dit nog maar 94 mln. liter (verkopen auto wat nodig). — Wageningen Economic Research Vanaf 2015 is weer een lichte toename te zien in het brandstofverbruik. Dat heeft meerdere redenen, waaronder de daling van de gasolieprijs. Dat is vaak eerder een stimulans om meer brandstof te verbruiken door bijvoorbeeld hogere stoomsnelheden of vissnelheden, of door verder weg te vissen
Vergelijk dat met de benzineprijzen van auto’s. Als de prijs bij de pompstations laag is, dan vind je het niet heel schokkend om meer te rijden, harder te rijden en een keer extra te moeten tanken. Is de benzineprijs hoog dan voel je dat meteen in je portemonnee. Een andere reden van de toename van het brandstofverbruik is dat de vloot vanaf 2016 gedurende enkele jaren langzaam is uitgebreid.
Daarnaast is ook door pulsverbod weer een hoger brandstofverbruikt te zien. Voor de doelsoort tong is er anders dan boomkor nog nauwelijks of geen alternatief voor de verboden pulstechniek. verkopen auto wat nodig. Deze laatste is veel zuiniger (tot bijna 40-50%) in brandstofverbruik dan de boomkortechniek. Voor 2022 wordt verwacht dat het brandstofverbruik weer veel lager is
Hierdoor zijn veel schepen voor de kant gebleven. Het is belangrijk om te begrijpen dat je op de prijs van gas- en stookolie als visser geen invloed hebt - verkopen auto wat nodig. Grote olieproducenten (zoals in het Midden-Oosten, Amerika en Rusland) bepalen deze olieprijzen op basis van vraag en aanbod. Een lage olieprijs is prettig voor een visser
Terwijl je als visserijsector weinig tot geen invloed op de olieprijs hebt, heb je dat wel op de hoeveelheid brandstof die je verbruikt (verkopen auto wat nodig). En dat hebben vissers de afgelopen jaren gedaan! Toen de olieprijs omhoog ging zijn er veel innovaties in vistuigen doorgevoerd, waardoor het olieverbruik sterk naar beneden is gegaan
Hierover lees je meer in de kennisdossier over ‘Netinnovaties‘ en ‘Duurzame visserschepen‘. Het brandstofverbruik zal dus omlaag moeten. Dit niet alleen vanwege de hoge brandstofprijs maar ook om de uitstoot van CO2 te verminderen. Omdat vissers liever geen bijvangst hebben van ondermaatse vis en soorten die ze niet willen of mogen vangen, speelt daarnaast de vraag: hoe kunnen we selectiever vissen en minder ondermaatse vis in onze netten krijgen? En wat kunnen we doen om de ondermaatse vis die toch wordt gevangen weer levend overboord te zetten? Hierover lees je meer in dit artikel over bijgvangst of dit artikel over selectiever vissen.
Dit is vooral van belang bij de tongvisserij, waar veel Nederlandse kotters in gespecialiseerd zijn (verkopen auto wat nodig). Maar, deze uitdaging speelt ook bij andere visserijen. Naast het veranderen van vistuig, zijn er allerlei andere slimme ideeën om brandstof te besparen. De Kenniskring Slim Ondernemen heeft er een aantal op een rijtje gezet: het gebruik van een brandstofmeter;het gebruik van cruise control;het aanpassen van de vissnelheid en;allerlei aanpassingen aan vistuigen of veranderingen in de motor en schroef
Naast kostenbesparing kan je natuurlijk ook denken aan het verhogen van de opbrengst. Immers, het nettoresultaat is opbrengst min de uitgaven. Het lijkt logisch om de opbrengst te verhogen door meer vis te vangen, want meer vis brengt meer geld op. Maar dat werkt (helaas) niet altijd zo. Als je meer vis gaat aanlanden, dan wil dit nog niet zeggen dat je voor die vis gemiddeld per kilo ook meer krijgt.
Vraag en aanbod bepaald vaak de prijs. Bij veel aanbod (aanvoer in kilo) zie je onder gebruikelijke marktomstandigheden dat de vraagprijs (veilingklokprijs) daalt. Het tegenovergestelde zie je vaak als er schaarste is (verkopen auto wat nodig). Dan betalen vishandelaren hoge prijzen voor de felbegeerde en schaarse vis om toch te kunnen leveren aan hun klanten
De kiloprijs kan naar beneden gaan als er veel vis is aangeland. Het is dus slim om de markt goed in de gaten te houden. En die markt is niet alleen afhankelijk van Nederlandse vis. Handelaren en consumenten kopen ook kweekvis zoals zalm, koolvis (Alaska Pollack), tilapia, pangasius, of alternatieve platvissoorten zoals Yellow Fin Sole (Japanse schol) en Rock sole (Pacifische schol).
— Nederlands Visbureau Vooral de Nederlandse kottervloot heeft regelmatig te maken met schommelende prijzen voor de door hun gevangen vis en garnalen (verkopen auto wat nodig). Je kan mogelijk een hogere prijs vragen voor de aangelande vis als je de vis slimmer vermarkt. Een voorbeeld van een project dat zich richt op het creëren van meer waardering voor Noordzeevis is Dichtbijvangst.
Vaak zijn de visprijzen in de supermarkt of restaurants al relatief hoog t.o.v. andere vleesproducten zoals kip en varken. Daarnaast is slechts een deel van de verkochte vissoorten afkomstig uit de Noordzee. Vissoorten van buiten Europa worden vaak goedkoper gekweekt of opgevist door lagere lonen en grotere volumes. De Noordzee vissen zoals schol concurreren op de internationale markt met deze meer bekende en in veel grotere volumes beschikbare vissoorten.
Deze zullen we hieronder met voorbeelden toelichten. Sommige voorbeelden gelden meer voor de vishandel, groothandel, horeca en supermarkten omdat de visser vaak zijn vis verkoopt via de visveiling en geen rechtstreeks contact met klanten heeft. Toch zijn er ook voorbeelden hoe vissers de verkoop van Noordzeevis kunnen beïnvloeden. verkopen auto wat nodig. De Ansoff matrix vernoemt naar de bedenker en econoom Igor Ansoff
— ProSea Een bedrijf blijft zich richten op dezelfde markt. Je probeert meer marktaandeel te winnen ten koste van je concurrenten. Dit doe je bijvoorbeeld door meer promotie onder bestaande klanten te doen zodat zij meer vis bij jouw bedrijf gaan kopen. Of je probeert nieuwe klanten binnen je huidige markt te winnen door je visproducten te promoten op visbeurzen of via andere manieren.
Als bedrijf ontwikkel je nieuwe producten. Een voorbeeld is McDonalds die een nieuwe hamburger of McFlurry bedenkt. In de vissector zie je vaak nieuwe visproducten door nieuwe visverpakkingen. De visser doet onbewust regelmatig aan productontwikkeling door in te spelen op marktkansen - verkopen auto wat nodig. Een voorbeeld van productontwikkeling (geldt ook als marktontwikkeling) is het rauw verwerken en invriezen van Hollandse garnalen aan boord
Marokko). Door deze productinnovatie met rauw verwerken en vriezen heb je een nieuwe product en kun je ook nieuwe markten aanboren. Lees meer hierover in dit artikel in Visserijnieuws. Een ander voorbeeld is die van een visbox (verkopen auto wat nodig) waarbij visverwerkers een box samenstellen met vis inclusief recepten die Nederlanders online kunnen bestellen en thuis laten bezorgen. Succes met een bestaand product kan ook verlegd worden naar nieuwe markten
Of mosselen die naar Oost-Europese markten gaan. Een heel ander voorbeeld is aan online verkoop. In 2020 tijdens de Corona lockdown zijn bijvoorbeeld veel Oosterscheldekreeften via internet rechtstreeks aan consumenten verkocht als gekookt en thuisbezorgd product. Dit kan ook via een korte keten. Bijvoorbeeld: een visser verkoopt via de veiling rechtstreeks zijn producten aan visspeciaalzaken, restaurants of consumenten via een webshop.
Dan moet het visserijbedrijf heel veel restaurants of consumenten via een webshop bereiken. Dan moet je bijna wel een verkoopteam aan wal hebben en ervoor zorgen dat bij voorbeeld het n transport op orde is - verkopen auto wat nodig. Er zijn enkele bedrijven die dit doen, maar die werken vaak samen of hebben afspraken met visverwerkers en vishandelskantoren (soms binnen hetzelfde bedrijf)
In een ander project (in 2012/2013) verkenden vissers de kansen om zelf hun vis online te verkopen. Zie het rapport hier. Je richt je als bedrijf op een totaal nieuwe markt met een totaal nieuw product. Je gaat bij voorbeeld als bedrijf op krab en kreeft vissen voor de markt van Chinese restaurants.
Daar zitten nog heel wat schakels tussen. Het bedrag dat de consument voor de vis betaalt is uiteindelijk vele malen hoger dan wat de visser ervoor krijgt (verkopen auto wat nodig). Dat komt omdat voordat de consument de vis kan eten, er van alles moet gebeuren. Een paar stappen die moeten gebeuren zijn: de verwerker/handelaar vervoert de visfileren van de vis;verdelen van de vis in porties;de vis opslaan;het koelen van de vis en;de vis naar de verkooplocatie vervoeren
Al deze handelingen kosten natuurlijk geld en ook in de visketen moet iedere schakel iets verdienen. Bij het fileren van vis verlies je soms wel de helft of meer van het gewicht van de gehele vis. Van een platvis haal je vaak maar 35-40% uiteindelijk over als filet. toyota opkoper. Er belandt dan dus maar een deel van de vis op het bord van de consument
Latest Posts
Auto Verkopen Hamme
Auto Verkopen. - Autoopkoperbenelux.be
Auto Opkoper Temse