All Categories
Featured
Table of Contents
Als reactie daarop is een soort parallel-overheid ontstaan tussen mensen (Mijn auto verkopen). Oekraïners verbinden zich heel erg horizontaal, buiten de incapabele bureaucratie om. En zo is er een soort tweede horizontale overheid-sector ontstaan die opvult waar de verticale bureaucratische overheid tekort schiet. Het is die parallel-overheid waar je contact mee hebt (Zo werkt het verkopen aan een handelaar). Zij kennen weer mensen en zo komt het voertuig bij een eenheid in het leger of hulpdienst ergens in het land
Olena draait een stichting genaamd Help4YOU (site op moment van schrijven kapot, Olena kan wat hulp gebruiken), wat weer een wat rare verbastering is van Help4U, of Help4Ukraine. Olena is met haar stichting onderdeel van die gedistribueerde parallel-overheid die wel zaken gedaan krijgt. Dit ben ik met Olena in de terreinwagen terwijl ik met haar sleutels en papieren uitwissel: Olena is een weduwe.
Zij kennen weer over het hele land mensen op tal van plekken in de gelederen van het leger. Er zijn tal van mensen, stichtingen en andere organisaties die dit soort acquisities van goederen uitvoeren (Vandaag nog geld voor je auto!) (Bedrijfswagen verkopen). Daar zullen er vast een paar tussen zitten die shady zijn. Over Olena kan ik zeggen dat ze niet shady is
Je kunt haar contacteren via: (haar telefoonnummer is mij ook bekend) (Auto verkopen: zelf doen of laten doen?). Wat compensatie betreft: Ik heb alles tegen kostprijs van het voertuig gedaan. Alsin, ik heb het voertuig aan Olena overgedragen tegen de prijs die ik betaald heb voor het voertuig, de onderdelen, en de verstookte brandstof. De uren sleutelen, wegenbelasting & verzekering die ik heb moeten betalen, en de reis (hotels, bus/trein/vliegtuig terug) heb ik voor rekening genomen
Maar wees schappelijk: Je bent een rijke Nederlander, je doet dit voor het goede doel. Hoe krijg ik de beste prijs voor mijn schadeauto?. Olena overigens ook, die verdient er evengoed niks aan. Nu je in je eigen leven tijd vrij hebt gemaakt, en een afspraak hebt met Olena (of een ander persoon, stichting of organisatie die je kent of gevonden hebt) is het tijd om het papierwerk voor de operatie te regelen
Je regelt je export-documentatie dus rond de beperkingen die jij en Olena wat tijd betreft hebben. Het export-papierwerk is effectief 2 delen: Zaken regelen met de RDW, zaken regelen met de Douane - Auto verkopen zonder zorgen. Bij de RDW is alles een redelijk simpele administratieve handeling, die je op elke werkdag kunt doen. Maar eenmaal gedaan is er geen weg terug
Zaken regelen met de Douane is een absurde situatie: Je kunt niet bij de Douane langs zoals je bij het gemeentehuis langs kunt. Auto opkoper met gratis ophaalservice. Je enige weg om douane-zaken te regelen is via een expediteur. Een expediteur is een bedrijf wat bevoegd is douane-documenten op te stellen en in te voeren in het systeem van De Douane
Dit is absurd, maar het wat het is. Er zijn tal van commerciële expediteurs in Nederland, maar minder dan een handje vol daarvan doet zaken met particulieren. En van die zeer beperkte subset willen de meesten hun handen niet branden aan Oekraïne omdat er sancties gelden (Hoe krijg je de beste prijs voor je auto?). En sancties betekent potentieel hoge boetes
Het douane-document wat je nodig hebt om vanuit de EU (waar Nederland & België onder vallen) naar buiten de EU (Oekraïne) te exporteren is een EX-A document. Car-go kan dit opstellen en invoeren in het douane-systeem: (Auto verkopen zonder te adverteren) Voor je aanklopt bij Car-go moet je eerst zelf een factuur opstellen. Neem een willekeurig factuur-sjabloon uit je tekstverwerker, of zoek een template online
Beschrijf je lading (frame nummer + kenteken van de auto) en zorg dat bij alles een reële waarde en gewicht staat. Deze informatie neemt Car-go over op het EX-A document (Xpeng opkoper). Dit EX-A document en je zelfgeschreven factuur heb je nodig om aan de grens Polen-Oekraïne of Slowakije-Oekraïne de EU te verlaten
Wat betreft factuur en wat je er op vermeld, daar wordt de realiteit wat modderig - Auto verkopen met defecte brandstofpomp. Als je enkel een voertuig exporteert dan hoeft uiteraard ook alleen je voertuig er op te staan. Toen ik mijn terreinwagen naar Oekraïne gebracht heb, zat deze echter ook volgeladen met hulpgoederen. De correcte manier om dit te doen is ook deze hulpgoederen vermelden op je factuur en EX-A document
Dit is de correcte manier: Meer lading vervoeren dan je declareert heet smokkel en dat is fraude. Dus alles moet er op staan. Door de grote influx van hulpgoederen kunnen echter de douane-diensten aan de grens Polen-Oekraïne de werkdruk niet aan. Om die reden kreeg ik een scheldpartij om de aangeboden lijst.
De Poolse douane wil om die reden geen gedoneerde (gratis) hulpgoederen op het EX-A document zien: Het is gratis, daarom monetair insignificant, maar wel een boel administratief werk. In Polen willen ze enkel en alleen je voertuig op je EX-A document en factuur zien staan (Auto verkopen met kapotte elektronica). Om het EX-A document te verkrijgen bij Car-go moet je in persoon, met je wagen zoals je die op je factuur staat en op je EX-A document wil hebben staan, verschijnen bij Car-go te Apeldoorn
Er is tevens kans op een steekproef, die vrij hoog is als je bestemming Oekraïne is. Als je geselecteerd wordt voor een steekproef mag je niet weg van het terrein van Car-go tot Douane ambtenaren zijn wezen controleren. Bij mij was dat het geval, wat ongeveer 3 uur extra wachten van mijn dag heeft gekost.
Als je de grens Polen-Oekraïne over wil, dan raad ik je dus aan je voertuig leeg te maken, tenzij je toegescholden wil worden en lang wil wachten aan de Poolse zijde van de grens. In het ene parkeervak staat dan je wagen, het parkeervak ernaast een stapel goederen (Taxi of bedrijfsbus verkopen). Als De Douane komt controleren met een steekproef kijken ze ook echt alleen naar je wagen en de papieren
Haal je dat niet, dan moet je de auto weer in de EU op kenteken zetten of met een oplegger vervoeren. En dat is allemaal tijdsverspilling en duur. Auto verkopen met schade door brand. Je gele kentekenplaten worden ingenomen, waarna je het plastic pasje (de kentekencard) met een hoekje afgeknipt in een exportbewijs terug krijgt. Dit exportbewijs is een A4 van dikker papier met wat foliedruk en stempels er op, waarop verklaart wordt dat de auto uit het Nederlandse kentekenregister is
Normaliter gebruik je dit soort vrij te produceren witte kentekenplaat met zwarte letters alleen op aanhangers en fietsendragers. Wanneer je in je twee weken export-periode zit mag je ze ook op je auto voeren - Auto verkopen voor export naar Afrika. Met dit exportbewijs (met geknipte kentekencard), je zelf-opgestelde factuur, en je wagen met witte kentekenplaten verschijn je dan bij Car-go te Apeldoorn, waarna zij het EX-A document opstellen en bij de Douane inschieten voor je
Car-go kan echter ook het RDW-gedeelte op zich nemen, als dat je voorkeur is. Bel ze op, bespreek wat mogelijk is, en regel het zoals het je goeddunkt. En dan kun je op reis! 2000 kilometers, lang wachten aan de grens, en een boel "security theater" in het vooruitzicht. Maar echt ver is het eigenlijk ook niet.
Aan de Oekraïense kant van de grens wil men:Zelf gemaakte factuurRDW exportbewijs (met kentekencard)Paspoort etc - Auto verkopen met elektrische storing - Mercedes-Benz opkoper. Verzekeringspapieren (!!)Dat laatste (verzekeringspapieren) is makkelijk te vergeten, omdat we in Nederland allang alles digitaal doen. Ik heb mij weten te redden door op te laten zien dat mijn voertuig als verzekerd stond geregistreerd
Tevens heeft Olena het RDW exportbewijs nodig om het voertuig te importeren (op Oekraïens kenteken te zetten). Er is een alternatieve route mogelijk, als je niks aan lading meeneemt en in alle opzichten op een reguliere toerist lijkt - Oude auto verkopen aan opkoper. Dit is niet de route die ik gekozen heb, noch ervaring mee heb
Met deze methode rij je gewoon naar Oekraïne alsof je op vakantie gaat. Enige papierwerk waar je dan aan moet denken is de groene verzekeringskaart (laten) afdrukken. Verder gewoon je paspoort en kentekenpapieren enzo wat je altijd bij je hebt als je op vakantie gaat. Als je via Tsjechië en Slowakije reist, denk ook altijd aan de extra wegenbelasting in de vorm van vignette-systemen die ze daar hebben: - Auto verkopen met motor die rookt en Je rijd Oekraïne in, parkeert de wagen bij Olena of een andere partij die je gekozen hebt, neemt de gele kentekenplaten van de wagen af en reist weer naar huis
Het exportbewijs wat je dan krijgt (met afgeknipte kentekencard er in) die stuur je dan aangetekend per post naar Olena, waarna zij de wagen (die al bij haar in Oekraïne is) kan importeren - Auto verkopen met kapotte verlichting. Veel simpelere methode, maar die houd wel in dat je in alles super ordinair moet lijken. Als ze aan de grens niet geloven dat je een ordinaire toerist bent, ga je de grens niet over
Tevens vereist het behoorlijk wat vertrouwen van de ontvangende partij, want ze nemen een voertuig aan (en betalen voor iets) wat in de weg staat en onbruikbaar is totdat het exportbewijs per post arriveert. Ik heb geen ervaring met deze methode; ik heb alles de ingewikkelde maar allicht meer "correcte" manier gedaan.
Als altijd: Doe je huiswerk, maak een plan, en heb plezier op je avontuur. Ik ben beschikbaar voor vragen en/of opmerkingen (Auto verkopen met kapotte uitlaat). Maar mocht je dit in het themaforum oorlog in Oekraïne hebben gelezen (mocht iemand het geforward hebben daarnaar) dan kan ik daar niet reageren, enkel lezen. In dat geval stuur een direct message of gebruik mijn telefoon nummer (scherpe ogen hebben die gezien op de voorbeeld factuur)
Latest Posts
Auto Verkopen Zonder Gedoe Of Wachttijd
Zakelijke Auto Verkopen Aan Opkoper
Auto Verkopen Met Defecte Airbag

