Een Citroën Méhari kopen?
De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt. Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger
en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.
CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES
Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.
De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.
Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges".
Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.
Recherche Citroen Mehari Belgique
Met verbazing staren ze ons aan. Meeting?... Wat bedoelt u? We zijn eigenlijk onderweg op zoek naar het toiletgebouw Column Alleen al het in colonne er naartoe rijden en onderweg met elkaar kamperen is al een feest. Hoe dichter je bij de meeting komt des te meer Eenden je tegenkomt.
Wat wel altijd een beetje spannend is, is om een goed plekje te vinden, zodat je met z n allen bij elkaar kunt staan en tot nu toe is dat steeds gelukt (citroen mehari occasion). Overdag zijn er de nodige activiteiten, waar je al dan niet aan mee kunt doen. Iedere ochtend is er bijvoorbeeld een Rommelmarkt met tweedehands onderdelen en hebbedingetjes (citroen mehari de segunda mano).
De hele dag door zijn er stands met nieuwe onderdelen, kleding, eet- en dranktentjes, met plaatselijke Culinaire specialiteiten. En natuurlijk ook tal van Kinderactiviteiten (De Meetings vallen immers in de vakantieperiode en de kids moeten het dan ook enorm naar hun zin hebben) Ellen vertelt: Diverse landen stellen zich kandidaat voor het mogen organiseren van de wereldmeeting in de daaropvolgende vier jaar (citroen e-mehari kaufen).
In Portugal (2017) werd dus bekend gemaakt dat dat Zwitserland wordt. nouvelle citroen mehari. De organisatie van dat land heeft dan voldoende tijd om een goeie meeting neer te gaan zetten. Na de meeting is er traditioneel bij de 2CV Wereldmeetings- een Raid, waarvoor je je kunt opgeven. Deze gaat langs de mooiste plekjes van het land waar de Wereldmeeting wordt gehouden.
Overal vinden wel andere leuke 2CV Meetings plaats (citroen mehari 2022). Kijk hiervoor regelmatig op de websites van de diverse Clubs. Ga bijvoorbeeld eens naar de Internationale DETmeeting, die iedere twee jaar steeds op een andere plek plaatsvindt in Duitsland. citroen e mehari test. Of in Frankrijk: Ieder jaar is daar de France Nationale (eigenlijk ook een internationale meeting), maar omdat deze door alle clubs in Frankrijk wordt georganiseerd, heet ie zo.
Ook ieder jaar is er de 24-uurs race met 2CV s op het circuit van Spa-Francorchamps in België. Op het naastgelegen veld is het Meetingterrein. nouvel citroen mehari. Genieten van de meest bizarre Eenden Voorafgaand aan de race mag iedereen met zijn eigen 2CV een ritje over het circuit rijden - citroen e mehari. In Nederland zijn er ook de nodige meetings, zoals het Grenstreffen op de grens van Duitsland en Nederland.
Dat onderhoud kun je laten doen, maar veel leuker is het om dat zelf te doen, zo hebben generaties 2CV-rijders de lol van het sleutelen ontdekt - dessin mehari citroen. Bij Jannetje van Groningen ging dat andersom. citroen mehari electrique occasion. Eerst leerde ze sleutelen en kocht later pas een Eend om aan te kunnen knutselen, want dat was haar passie en een Eend is daar de auto bij uitstek voor, de enige auto die slim en begrijpelijk in elkaar zit er waaraan je alles zelf kunt doen.
Poids D'une Citroen Mehari
Eén van de hobby s van haar vader was sleutelen aan zijn Harley Davidson, Desert Rat of zijn Austin Seven uit Als kind hielp ze hem en zijn motorvrienden daarbij en genoot van het schoonmaken van een motorblok en de geur van olie en benzine (citroen mehari france) - citroen 2cv. Het gezin reed in een Eend en toen Jannetje naar de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag ging, kreeg ze van haar vader haar eerste Eend, zodat ze eindelijk aan haar eigen auto kon knutselen.
DASHBOARD
De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters. Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer. Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig
Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.
Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af.
De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.
Afgeleide 2CV
De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen.
De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.
Constructie
De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof.
De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt.
Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).